آلرژی فصلی چیست؛ 11 راه تضیمنی برای درمان

این مقاله توسط پزشکان متخصص مدی‌سیب تایید شده است
آلرژی فصلی چیست؛ 11 راه تضیمنی برای درمان

 آلرژی فصلی یا حساسیت فصلی که به تب یونجه نیز شناخته می‌شود، میهمان بسیاری از افراد در فصول مختلف سال است. این نوع آلرژی معمولا در بهار، تابستان و پاییز شایع‌تر است و به‌دلیل وجود گرده‌های گیاهی در هوا رخ می‌دهد.آلرژی فصلی یا رینیت آلرژیک به واسطه تماس با آلرژن‌های موجود در محیط در فصول مختلف سال بروز می‌کند. اگر شما هم با فرارسیدن هر فصل، از عطسه‌های مکرر و آبریزش بینی یا خارش چشم و التهاب پلک‌ها خسته شده اید، در این مقاله از مدیسیب همراه ما باشید تا با آلرژی فصلی بیشتر آشنا شوید.

 

آلرژی فصلی چیست؟

حتی اگر یک بار در زندگی با آلرژی دست و پنجه نرم کرده‌اید، بهتر است بدانید آلرژی فصلی چیست. به واکنشی که سیستم ایمنی بدن به برخی از آلرژن‌ها (مواد حساسیت‌زا) مانند گرده‌های گیاهان، گرد و غبار، کپک‌ها و موی حیوانات نشان می‌دهد، آلرژی فصلی می‌گویند. هنگام مواجهه فرد با این مواد، سیستم ایمنی بدن به اشتباه آن‌ها را تهدید می‌شناسد و شروع به تولید آنتی‌بادی‌هایی می‌کند که به بروز علائم آلرژی می‌انجامند.

گیاهان با آلرژی

عوامل ایجاد آلرژی فصلی

عطسه، خارش و سوزش چشم، آبریزش بینی و علائمی این چنین از عواملی نشئت می‌گیرند که سبب بروز آلرژی فصلی می‌شوند. مواجهه با این علائم سیستم ایمنی را به‌منظور دفاع از بدن تحریک می‌کند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آلرژن‌ها اشاره شده است. اگر می‌خواهید آن‌ها را بشناسید، ادامه مقاله را هم بخوانید.

 گرده‌های گیاه

گرده‌های گیاهان، این ذرات ریز و مرموز یکی از اصلی‌ترین علل آلرژی فصلی در فصل بهار هستند. این گرده‌ها که از گیاهان به وجود می‌آیند، از پرچم (اندام تولید مثلی نر) به مادگی (اندام تولید مثلی ماده) منتقل می‌شوند. این فرایند که به گرده‌افشانی معروف است، منجر به باروری گیاهان و تولید بذرهای جدید می‌شود. این ذرات بعد از پخش شدن در هوا سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کنند و منجر به آلرژی می‌شوند.

 کپک‌ها

کپک‌ها، این قارچ‌های ریز، به‌صورت هاگ در هوا و محیط‌های مرطوب وجود دارند. هنگامی که هاگ‌های کپک وارد مجاری تنفسی فرد حساس می‌شوند، سیستم ایمنی بدن به این ذرات واکنش نشان می‌دهد و آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کند که منجر به علائم آلرژی می‌شود. همچنین کپک‌ها با تولید ترکیبات سمی به نام مایکو‌توکسین‌ها سبب تحریک و التهاب مجاری تنفسی می‌شوند.

 گرد و غبار؛ از پوست مرده تا ذرات حشرات

گرد و غبار یکی از شایع‌ترین عوامل ایجاد آلرژی‌های داخلی است که می‌تواند بر کیفیت زندگی بسیاری از افراد تأثیر بگذارد. این ذرات ریز شامل مجموعه‌ای از مواد مختلف مانند ذرات پوست مرده، موی حیوانات، الیاف پارچه، گرده‌های گیاهی، کپک‌ها و حتی ذرات حشرات است. که منجر به بروز آلرژی می‌شود.

 علائم آلرژی فصلی

تا اینجا عوامل ایجاد آلرژی را شناختید. در ادامه با علائمی آشنا می‌شوید که سبب بروز آلرژی فصلی در افراد می‌شوند؛ پس اگر می‌خواهید این علائم را بشناسید، همچنان با این مقاله همراه باشید.

 علائم تنفسی؛ چالش نفس کشیدن

علائم تنفسی آلرژی فصلی شامل عطسه، سرفه، گرفتگی بینی و آبریزش بینی تأثیری شدید بر سیستم تنفسی دارند؛ از این‌رو هر نفس کشیدن به یک چالش تبدیل می‌شود. عطسه‌های مکرر، گرفتگی و آبریزش بینی و واکنش‌های مشابه از جمله علائم تنفسی آلرژی فصلی هستند. این علائم معمولا به دلیل التهاب مجاری تنفسی و تولید بیش از حد مخاط ایجاد می‌شوند.

علائم چشمی (خارش چشم و التهاب پلک)، علائم پوستی (خارش و کهیر) و علائم عمومی (شامل خستگی، سردرد و کاهش تمرکز) نیز از دیگر نشانه‌های آلرژی فصلی هستند که به‌دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن به آلرژن‌ها و تولید مواد التهابی نمایان می‌شوند.

 راه‌های تضمینی برای درمان آلرژی فصلی

با عطسه و سوزش پلک خداحافظی کنید! اگر عطسه‌های مکرر و خارش و قرمزی چشم‌ها زندگی شما را مختل کرده‌اند، نگران نباشید. همچنان در این مقاله با ما همراه باشید تا با راه‌های تضمینی درمان آلرژی فصلی آشنا شوید. درمان آلرژی فصلی به رویکردی چندجانبه شامل تغییرات سبک زندگی، استفاده از داروها و روش‌های طبیعی نیاز دارد؛ از این‌رو در ادامه به بررسی چند راه تضمینی برای درمان آلرژی فصلی خواهیم پرداخت.

دوری از آلرژن‌ها

به بخش مهم مقاله رسیدید؛ مبارزه با آلرژن‌ها. یکی از مهم‌ترین راه‌های درمان آلرژی فصلی اجتناب از آلرژن‌هاست که شامل جلوگیری از تماس با گرده‌های گیاهی، گرد و غبار، کپک‌ها و موارد مشابه دیگر می‌شود. به همین منظور می‌توانید با استفاده از فیلترهای هوای مناسب در خانه و محیط کار، کاهش ورود آلرژن‌ها به داخل محیط را تضمین کنید.

 استفاده از داروهای آنتی‌هیستامین

یکی از راه‌های کاهش آلرژی و لذت بردن از بهار و پاییز استفاده از داروهای آنتی‌هیستامین است. این داروهای جادویی با مسدود کردن اثرات هیستامین در بدن، علائم ناخوشایند آلرژی را کاهش می‌دهند. پس می‌توانید با مشورت پزشک خود، داروهای مناسب را انتخاب کنید. البته این داروها معمولا خواب‌آورند و به همین دلیل بیماران در طولانی‌مدت نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

 استفاده از اسپری‌های بینی؛ نجات‌دهنده‌‌های تنفس در فصل آلرژی

نگران نباشید! اسپری‌های بینی یکی از مؤثرترین ابزارهای کاهش آلرژی فصلی هستند. این اسپری‌های به شما کمک می‌کنند تا این علائم ناخوشایند آلرژی خلاص شوید و دوباره از تنفس راحت لذت ببرید. اسپری‌های بینی مستقیم به یعنی مجاری بینی وارد می‌شوند که بیشترین تأثیر را از آلرژی می‌گیرد.

این داروها با کاهش التهاب، انسداد و تورم، سبب باز شدن مجاری تنفسی و کاهش علائم آلرژی می‌شوند. اسپری‌های بینی کورتیکواستروئیدی، اسپری‌های آنتی‌هیستامین و اسپری‌های سالین (نمکی) در کاهش گرفتگی بینی ناشی از آلرژی مؤثر هستند.

درمان با طب سوزنی

 روش‌های طبیعی و سنتی

با طبیعت آشتی کنید و آلرژی را از بین ببرید. روش‌های طبیعی مانند استفاده از روغن‌های اسانسی، چای‌های گیاهی و مواد غذایی ضد التهابی می‌توانند به کاهش علائم آلرژی کمک کنند؛ برای مثال، مصرف چای زنجبیل و عسل، سرکه سیب، چای گزنه، مصرف پروبیوتیک‌ها و تغییرات در رژیم غذایی می‌توانند به کاهش التهاب و تسکین علائم آلرژی کمک کنند.

 سیستم ایمنی قوی

تغذیه سالم و متعادل، استفاده از مواد غذایی ضد التهابی، ورزش منظم و خواب کافی از جمله عوامل مؤثر تقویت سیتم ایمنی بدن در برابر آلرژن‌ها هستند. همچنین مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C، D و آنتی‌اکسیدان‌ها و مصرف پروبیوتیک‌ها نیز نقشی مهم در ایجاد سیستم ایمنی قوی هستند.

 استفاده از تصفیه‌کننده‌های هوا

استفاده از تصفیه‌کننده‌های هوا می‌تواند بهبود کیفیت هوای داخلی و درنتیجه بهبود سلامت عمومی را به همراه داشته باشد. این دستگاه‌ها با کاهش میزان آلرژن‌ها در هوا، به کاهش علائم آلرژی کمک کنند. همچنین گرده‌ها، گرد و غبار و دیگر آلرژن‌ها را از هوای محیط حذف می‌کنند. کاهش بوهای ناخوشایند، از بین بردن مواد شیمیایی مضر و جلوگیری از بیماری‌ها نیز از دیگر مزایای تصفیه‌کننده‌های هوا هستند.

 درمان آلرژی

اگر عطسه می‌کنید یا خارش چشم دارید، احتمالاً به آلرژی مبتلا شده‌اید. خب به سراغ طب سنتی بروید و از طبیعت کمک بگیرید. طب ایرانی راهکارهای مختلفی برای درمان آلرژی دارد که پایه همه آن‌ها بازگشت به طبیعت است. 

براساس این طب، اگر همه افراد به آلرژن‌ها واکنش نمی‌دهند به علتی در بدن‌ها و به‌اصطلاح ناهمخوانی با طبیعت برمی‌گردد؛ از این‌رو طبیب ایرانی با اصلاح مزاج بیمار طبیعت بدن او را به طبیعت اطراف نزدیک می‌کند و احتمال واکنش‌های آلرژیک را کاهش می‌دهد.

 استفاده از گیاهان دارویی

گیاهان دارویی یکی از راهکارهای مؤثر و طبیعی برای کاهش علائم آلرژی فصلی هستند و به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و تسکین‌دهنده می‌توانند در بهبود علائم آلرژی مؤثر باشند. برخی از این گیاهان عبارت‌اند از:

گیاهان دارویی

  گزنه؛ تلخ، اما درمان‌کننده

ژزنه یکی از گیاهان دارویی پرکاربرد است که به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی‌هیستامینی خود می‌تواند در کاهش علائم آلرژی فصلی مؤثر باشد. این گیاه به طور سنتی در بسیاری از فرهنگ‌ها برای درمان مشکلات تنفسی و آلرژی‌ها استفاده می‌شود. همچنین به‌دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

   آویشن؛ درمان با ادویه‌ای خوشبو

از دیگر گیاهان دارویی و ادویه‌ای پرکاربرد می‌توان به آویشن اشاره کرد که به‌دلیل خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی خود در طب سنتی و آشپزی کاربرد بسیاری دارد. این گیاه به خانواده‌ی نعناعیان تعلق دارد و دارای بویی معطر و طعمی تند و خوشایند است.

 نعناع؛ درمانی خوش‌عطر

گیاهی سبزرنگ و معطر که به‌دلیل عطر و طعم خنک و خوشایندش، در آشپزی، پزشکی سنتی و صنعت عطرسازی کاربرد دارد. انواع مختلفی از نعناع وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل نعناع فلفلی و نعناع سبز هستند. نعناع به‌دلیل خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و بهبود گوارش در چای و انواع غذاها استفاده می‌شود.

تکنیک‌های مختلف درمان آلرژی

درمان آلرژی شامل روش‌های مختلفی است که به تسکین علائم و جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک کمک می‌کند. این روش‌ها می‌توانند شامل داروها، تغییرات سبک زندگی، استفاده از گیاهان دارویی و درمان‌های مکمل باشند. علاوه بر این‌ها از روش‌های زیر نیز می‌توان برای درمان آلرژی استفاده کرد:

 طب سوزنی

یکی از روش‌های قدیمی درمانی در طب سنتی چینی طب سزونی است که در آن از سوزن‌های نازک برای تحریک نقاط خاصی از بدن استفاده می‌شود. این روش با هدف تعادل انرژی‌های بدن و بهبود عملکردهای فیزیولوژیکی صورت می‌گیرد. همچنین به کاهش التهاب و تسکین علائم آلرژی کمک می‌کند.

  ماساژ درمانی

ماساژ درمانی یکی از روش‌های قدیمی و مؤثر در بهبود سلامت و رفع مشکلات جسمانی و روحی است. این روش شامل تکنیک‌های مختلفی است که با اعمال فشار، مالش و نوازش روی عضلات و بافت‌های نرم بدن، به بهبود جریان خون، کاهش استرس و تسکین درد کمک می‌کند. اگرچه این روش به طور مستقیم آلرژی را درمان نمی‌کند، می‌تواند به بهبود وضعیت کلی بدن و کاهش علائم ناشی از آلرژی کمک کند. ماساژ سوئدی، ماساژ شیاتسو، ماساژ تایلندی و ماساژ آروماتراپی از جمله روش‌های ماساژدرمانی هستند.

حمام گیاهی

حمام کنید و آلرژی فصلی را از خود دور کنید. حمام گیاهی یکی از روش‌های طبیعی و آرامش‌بخش برای کمک به کاهش علائم آلرژی و بهبود سلامت عمومی بدن است. این روش شامل افزودن گیاهان دارویی یا اسانس‌های گیاهی (از جمله اسطوخودوس، بابونه و نعناع) به آب حمام است که می‌توانند به تسکین التهاب، کاهش خارش، بهبود تنفس و تقویت سیستم ایمنی کمک کنند.

درمان آلرژِی فصلی در خانه

درمان آلرژی فصلی در خانه

تا این بخش از مقاله با راهکارهای مختلف کاهش یا درمان آلرژی آشنا شدید، در ادامه همراه ما باشید تا راه‌های درمان آلرژی فصلی در خانه را بیاموزید. درمان‌های خانگی می‌توانند به تسکین علائم آلرژی کمک کنند و کیفیت زندگی را بهبود بخشند. برخی از این درمان‌ها عبارت‌اند از:

  • استفاده از داروهای خانگی مثل عسل محلی، چای گزنه، روغن نارگیل
  • شستن مرتب دست و صورت پس از بازگشت به خانه و شست‌وشوی لباس‌ها به‌منظور کاهش تماس با گرده‌ها و دیگر آلرژن‌ها
  • استفاده از فیلترهای هوای مناسب، همچنین تهویه مناسب و استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا
  • تغذیه مناسب با مصرف ویتامین C،  مصرف مواد غذایی ضد التهابی (مانند زردچوبه، زنجبیل و ماهی‌های چرب (سالمون و تن) و استفاده از مواد غذایی غنی از پروبیوتیک مانند ماست، کفیر و سبزی‌های تخمیرشده
  • استنشاق بخار گیاهان دارویی مانند نعناع اکالیپتوس و بابونه
  • شست‌وشوی بینی با محلول نمکی (نتی‌پات) با هدف حذف آلرژن‌ها از مجاری تنفسی و کاهش علائم آلرژی
  • ورزش منظم و تمرینات تنفسی مانند یوگا و مدیتیشن

 

سخن پایانی

اگر هنوز هم عطسه می‌کنید و خارش چشم دارید، نگران نباشید. آنچه در این مقاله خواندید به شما کمک می‌کند تا آلرژی، این مهمان ناخوانده را از خود دور کنید. درمان آلرژی به روش طبیعی، طب سنتی و استفاده از راهکارهای درمانی در خانه به کاهش علائم آلرژی و درنتیجه بهبود کیفیت زندگی شما کمک می‌کند. البته فراموش نکنید درصورت شدت علائم و بهبود نیافتن با این روش‌ها به پزشک مراجعه کنید.

 

پرسش‌های متداول

آیا در طب سنتی راهی برای درمان آلرژی وجود دارد؟

بله، برای این کار بهتر است با متخصص طب ایرانی مشورت شود. استفاده از گیاهان دارویی مانند زنجبیل و نعناع، درمان با طب سوزنی، ماساژدرمانی و تغییر در رژیم غذایی از جمله راه‌های درمان آلرژی با طب سنتی هستند.

آیا می‌توان تنها با ماندن در خانه آلرژی را درمان کرد؟

ماندن در خانه ممکن است به کاهش تماس با عوامل محرک آلرژی کمک کند، اما به تنهایی نمی‌تواند آلرژی را درمان کند؛ با این حال با استفاده از برخی روش‌ها مثل نصب دستگاه‌های تصفیه، شست‌و‌شوی دست‌ها و لباس‌ها و تغییر در رژیم غذایی در درمان خانگی آلرژی مؤثر است.

آلرژن چیست؟

ماده‌ای است که می‌تواند واکنش آلرژیک را در بدن برخی افراد ایجاد کند. این واکنش‌ها ناشی از سیستم ایمنی بدن است که به اشتباه مواد بی‌ضرر را به‌منزله تهدید شناسایی کرده و علیه آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. آلرژن‌ها می‌توانند از منابع مختلفی باشند و به شکل‌های مختلفی ، مانند تنفس، خوردن، تماس با پوست، یا تزریق وارد بدن شوند.

ارسال دیدگاه
medicib captcha