8 راه درمان شوره سر با طب سنتی در کمترین زمان

این مقاله توسط پزشکان متخصص مدی‌سیب تایید شده است
8 راه درمان شوره سر با طب سنتی در کمترین زمان

شوره سر یکی از مشکلات آزاردهنده‌ای است که بیشتر افراد آن را روی موها یا شانه‌های خود دیده‌اند؛ تکه‌های سفید که هم از نظر ظاهری ناخوشایند است و هم سبب خارش و ناراحتی می‌شود، اما نگران نباشید! طبیعت همیشه راه‌حل‌های ساده و مؤثری برای این مشکلات دارد.

از منظر طب سنتی،شوره سر یک مادّه دفعی بدن است که بدن به هر دلیل نتوانسته است آن را به روش معمول بیرون بریزد و به همین جهت متوسل به یک راه غیر عادی یعنی دفع ماده از راه پوست سر  شده است. اساس تمام روش‌های پیشگیرانه و درمانی طب قدیم برای درمان شوره سر همین تئوری ساده است.

 شاید شما هم با دانه‌های شوره را روی سر خود می‌بینید و به‌دنبال راهی طبیعی و بدون استفاده از مواد شیمیایی هستید؛ پس در این مقاله از مدیسیب با ما همراه باشید تا با روش های جادویی و مؤثر از طب سنتی برای درمان شوره سر آشنا شوید.

روغن نارگیل برای درمان شوره سر

1-روغن نارگیل

روغن نارگیل با خواص مرطوب‌کنندگی قوی خود در تغذیه عمیق پوست سر مؤثر است و خشکی آن را که یکی از اصلی‌ترین عوامل شوره است، برطرف می‌کند. همچنین دارای خاصیت ضد قارچ طبیعی است که به از بین بردن قارچ‌ها و میکروب‌های مسبب شوره کمک می‌کند.

برای درمان شوره سر با روغن نارگیل، کافی است آن را گرم کرده و به‌آرامی روی پوست سر ماساژ دهید. این روش هم شوره را کاهش می‌دهد و هم به تقویت و درخشندگی موها کمک می‌کند.

2- آب لیمو

لیمو به‌طور طبیعی دارای خاصیت ضدباکتری و ضدقارچ است. همچنین اسیدیته آب لیمو تعادل PH پوست سر را تنظیم و از تولید بیش از حد چربی جلوگیری می‌کند. این روش به‌سرعت خارش و خشکی پوست سر را کاهش می‌دهد و شوره‌ها را از بین می‌برد.

کافی است مقداری آب لیموی تازه را روی پوست سر ماساژ دهید و بعد از 10 تا 15 دقیقه آن را بشویید. این روش به‌سرعت خارش و خشکی پوست سر را کاهش می‌دهد و شوره‌ها را از بین می‌برد.

3-سرکه سیب

این ماده به‌دلیل خاصیت اسیدی طبیعی خود به تنظیم تعادل PH پوست سر کمک می‌کند و سبب توقف رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌شود. همچنین به‌عنوان یک لایه‌بردار ملایم عمل می‌کند و سلول‌های مرده پوست را که عامل اصلی شوره هستند، از بین می‌برد و سبب نرمی و سلامت پوست سر می‌شود.

مقدار مساوی از سرکه سیب و آب را با هم ترکیب کرده و روی پوست سر اسپری کنید. بعد از حدود 15 تا 20 دقیقه، موهای خود را با آب ولرم بشویید.

4- آلوئه ورا

آلوئه ورا با خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی طبیعی خود به‌سرعت در درمان شوره سر مؤثر است. این گیاه به آرامش و تسکین پوست سر کمک می‌کند و خارش و التهاب ناشی از شوره را کاهش می‌دهد. همچنین به عمق پوست نفوذ کرده و رطوبت لازم را فراهم می‌کند

برای درمان شوره سر با آلوئه ورا، ژل تازه آن را به پوست سر بمالید و اجازه دهید حدود 20 تا 30 دقیقه بماند، سپس با آب ولرم بشویید.

5- روغن زیتون

روغن زیتون با خواص مرطوب‌کنندگی و تغذیه عمیق خود در کمترین زمان به درمان شوره سر کمک می‌کند. شوره سر معمولاً به‌‌دلیل خشکی پوست سر ایجاد می‌شود و روغن زیتون به عنوان یک نرم‌کننده طبیعی خشکی و لایه‌های مرده پوست را از بین می‌برد. همچنین علاوه بر از بین بردن شوره، موها را نرم و براق می‌کند.

برای درمان شوره سر با روغن زیتون، مقداری از آن را کمی گرم کرده و به‌آرامی روی پوست سر ماساژ دهید. اجازه دهید روغن حداقل 30 دقیقه روی سر بماند، سپس با شامپو بشویید.

6- دانه‌های شنبلیله

دانه‌های شنبلیله با خواص ضدقارچی و ضدالتهابی طبیعی خود به سرعت در درمان شوره سر مؤثر هستند. این دانه‌ها با تغذیه عمقی پوست سر، به کاهش التهاب و خارش کمک می‌کنند. همچنین قارچ‌هایی را که موجب شوره می‌شوند از بین می‌برند. دانه‌های شنبلیله حاوی پروتئین‌ها و آمینواسیدهایی هستند که به تقویت موها و جلوگیری از خشکی پوست سر کمک می‌کنند.

برای درمان شوره سر با دانه‌های شنبلیله، مقداری از این دانه‌ها را شب قبل در آب خیس کنید و صبح روز بعد آن‌ها را به شکل خمیر درآورده و به پوست سر بمالید. بعد از 30 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

7- روغن درخت چای

این روغن به‌سرعت قارچ‌ها و باکتری‌هایی را که عامل اصلی شوره هستند از بین می‌برد و به کاهش التهاب و خارش پوست سر کمک می‌کند. همچنین به تنظیم چربی پوست سر کمک کرده و از ایجاد شوره‌های جدید جلوگیری می‌کند؛ درنتیجه ماده‌ای مؤثر در درمان شوره سر است.

چند قطره روغن درخت چای را به شامپوی خود اضافه کرده یا با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنید و به‌آرامی روی پوست سر ماساژ دهید. بعد از 10 تا 15 دقیقه موهایتان را با آب ولرم بشویید. 

گل ختمی برای درمان شوره سر8- گل ختمی

این گیاه دارای ترکیباتی است که به تسکین پوست سر و کاهش التهاب و خارش کمک می‌کند. گل ختمی با مرطوب‌سازی و تغذیه پوست سر، خشکی را برطرف می‌کند و در تقویت ریشه‌های مو نیز مؤثر است.  برای درمان شوره سر با گل ختمی برگ‌های خشک یا گل‌های آن را در آب بجوشانید و سپس از عصاره به‌دست‌آمده به‌عنوان ماسک مو استفاده کنید. این ماسک را روی پوست سر بمالید و بعد از 20 تا 30 دقیقه آن را بشویید.

توصیه های عمومی طب سنتی برای درمان شوره سر

هدف گیری اصلی در درمان شوره سر، اصلاح سیستم گوارش و کارکرد کبد است و نه محو سریع شوره‌ها تا به این ترتیب یک درمان ماندگار برای بیمار فراهم شود؛ بنابراین:

- حتماً اگر یبوست دارید آن را درمان کنید، درمان یبوست گاهی به تنهایی برای درمان شوره سر کفایت می‌کند.

- از مصرف هرگونه مواد غذایی که باعث اختلال عملکرد معده و کبد می‌شود و خشکی مزاج را تشدید می‌کند، پرهیز کنید. فست فودها و غذاهای آماده، سرخ کردنی‌ها و غذاهای چرب، غذاهای تند و پرادویه، آجیل های بوداده، انواع نوشابه‌ها، شیرینی‌ها و شکلات‌های مصنوعی، قند و شکر زیاد، سس‌های کارخانه‌ای و …. از جمله این اغذیه هستند.

-شاید کمتر چیزی به اندازه استرس، کارکرد کبد را تحت تاثیر قرار دهد. لذا همزمان با درمان شوره سر به فکر ایجاد آرامش روانی برای خود نیز باشید.

- انجام حداقل ورزش روزانه با بهبود عملکرد کبد و خونرسانی به پوست سر در بهبود شوره نقش موثری خواهد داشت

-در هنگام شستشوی مو، پوست سر را به خوبی ماساژ دهید. بعد از شستشو حتما موها را خشک کنید.

-موی سر را با دمای پایین سشوار (باد خنک) و با فاصله زیاد خشک کنید.

-از شامپوی ملایم و مناسب با توجه به  پوست سر ( از نظر خشکی یا چرب بودن) استفاده نمایید.

-مصرف رنگ مو و محصولات حالت دهنده مو به خصوص آن‌هایی که حاوی الکل هستند را به حداقل برسانید.

-اگر از دخانیات استفاده می کنید و مبتلا به شوره سر هستید بهتر است استفاده از دخانیات را کنار بگذارید.

سخن پایانی

درمان شوره سر با طب سنتی راهکاری طبیعی، مؤثر و کم‌هزینه است که می‌تواند به‌سرعت نتایج مثبتی داشته باشد. با استفاده منظم از روش‌های طب سنتی نه‌تنها شوره سر را برای همیشه از بین می‌برید، بلکه سلامت و زیبایی موهای خود را نیز بهبود می‌بخشید. این درمان‌ها بدون مواد شیمیایی مضر، به‌طور طبیعی پوست سر شما را تغذیه و تقویت می‌کنند؛ پس با انتخاب راهکارهای ساده از داشتن موهایی سالم و درخشان لذت ببرید!

 

پرسش‌های متداول

چگونه می‌توان از روغن نارگیل برای درمان شوره سر استفاده کرد؟

روغن نارگیل به‌دلیل خواص مرطوب‌کننده و ضدقارچی خود، به تغذیه پوست سر و کاهش قارچ‌های مسبب شوره کمک می‌کند.

آیا آب لیمو سبب تحریک پوست می‌شود؟

آب لیمو اسیدی است؛ به همین دلیل ممکن است برای برخی افراد با پوست حساس تحریک‌کننده باشد. بهتر است قبل از استفاده به‌طور کامل رقیق شده و با دقت استفاده شود تا از هرگونه حساسیت یا خارش جلوگیری شود.

چند بار در هفته می‌توان از سرکه سیب برای درمان شوره استفاده کرد؟

بهترین زمان استفاده از سرکه سیب یک یا دو بار در هفته است. استفاده مداوم و بیش از حد ممکن است سبب خشکی یا تحریک پوست شود، بنابراین بهتر است به طور منظم اما نه بیش‌ازحد استفاده شود.

ارسال دیدگاه
medicib captcha